Saturday, November 15, 2008

Ren lycka

Jag är fast vid TV4 nyhetsmorgon, de sänder direkt från Waterfront i Kapstaden, där någon seglartävling snart går av stapeln. Även om Waterfront inte direkt tillhör mina favoritområden i staden så får jag den där speciella känslan av ren lycka när jag nu ser bilderna från staden med taffelberget i bakgrunden. Det är den vackraste staden och det vackraste landet på många sätt. , Energin, framåtandan, naturen, dansen, maten, musiken, vinet, havet, den politiska spänningen och komplexiteten i landet som helhet gör det till en smältdeg av lycka och spänning. Jag har bara bott där i 10 månader av mina snart 30 levda år. Det är inte mycket, men den tiden har påverkat mig och präglat mitt sätt att tänka och vara betydligt mycket mer än vad jag trodde den skulle göra innan jag for. Och när jag tänker tillbaka över att jag tog steget och tog mitt pick och pack och drog dit, dessutom i två omgångar, känner jag ren stolthet och lycka. Känslan av landet har etsat sig fast i själ, hjärta och minne.

No comments: