Monday, November 10, 2008

40 dagar börjar nu!

De närmsta 40 dagarna ska jag ta bort det jag har svullat på mig (och lite till) och komma tillbaka till den form jag hade för en månad sedan. Därmed basta. Min våg är låg på batterier så jag har ingen direkt vikt att utgå från. Men om jag lever enligt nedanstående ska jag kunna minska runt 3-5 kilo fram till dag 40 - fredagen den 19 december. Och det kommer att kännas på kläderna - been there, done that liksom.

Metod:

1. GI-anpassad mat och mindre portioner. Framförallt ska jag äta (långsamma) kolhydrater till frukost och lunch de dagar jag ska träna. De dagar jag inte tränar ska jag äta så kolhydratfattigt som möjligt. Jag fortsätter att äta så rena och naturliga produkter som möjligt, d v s inget halvfabrikat eller snabbmat. Planering för lunchlåda och middag är a och o. Dessutom ska jag äta mellanmål i form av yoghurt med nötter, smoothies, skinka och någon frukt då och då.

2. Träning. 3 träningspass fördelat på två konditionspass - dans och aerobics - och ett styrkepass i veckan. Dessutom minst 10 000 steg om dagen. Det gör jag dels för att komma i form igen och få upp flåset efter mina veckor med sjuka och penicillin och dels för att bränna kalorier. Jag ska börja använda stegräknaren igen.

Varje dag skriver jag in vad jag har ätit och tränat/promenerat, endast för att jag är ett planeringsfreak som gillar struktur och rapportering. Det håller dessutom uppe min egen disciplin. Om någon vill kommentera eller komma med tips, feel free!

Idag är dag 1/40 och jag har kickat igång den här perioden. Det känns bra!

No comments: