Tuesday, November 25, 2008

Man kan köpa lycka för pengarna

Jag såg de gudomliga italienska stövlarna när jag halvsprang längs en snöblaskig Västerlånggata idag. Jag övertalade mig själv att de faktiskt passar för vinterklimatet. Den italienska återförsäljaren instämde i änglakören. Och trots att de inte passade in på alla mina kriterier från igår blev jag stormförtjust.

Kanske för att det var ett par stövlar, men att jag trots det kunde dra på dem på mina vader. Kanske för att det är lyxiga italienska Manas designstövlar. Kanske för att jag fick dem 500 kronor billigare än vad prislappen på skokartongen visade. Kanske för att det är så många roliga detaljer på stövlarna och att det med knäppen och spännen och extra skinnflärpar går att variera deras utseende på mina fötter oändligt antal gånger. Kanske för att man med hjälp av ett nio-siffrigt nummer på kartongen digitalt kan spåra dem ända till Marche där jag var förra sommaren. Och kanske för att de matchar min andra italienska pryl, nämligen min svarta Furlaväska, också den med en dragkedja som detalj.

Bilden visar alltså stövlarna i ritat format. Tänk er dem på mina fötter och vader. Det betyder lite tajtare. Det betyder lite snyggare. Dessutom är det fler och förändrade detaljer IRL än de som syns.

No comments: