Thursday, January 3, 2008

Ubuntu

En av mina världsfavoriter, och i någon mån även förebild, Desmond Tutu, är i Kenya och försöker medla mellan Odinga och Kibaki. Odinga ska efter mötet (kanske just nu?) ge sig av till Uhuru Park (en stor park nära Nairobis citykärna, ett stenkast från kontorsbyggnaden där jag spenderade mina dagar under tiden jag bodde i Nairobi) för att möta upp med alla demonstranter som under morgonen har rört sig in mot stadskärnan och parken. Tydligen har polisen slagit en järnring runt hela parken och avfyrat gummikulor och vattenkanoner so far.

Desmond ledde framgångsrikt Sydafrikas sannings- och försoningskommission och lyckas alltid närma sig stora och tunga frågor med både enkelhet och humor. I Kapstaden förra våren talade han på en konferens som jag var med på. Det var en stor dag att få höra honom prata om försoning live! Dessutom lyckades jag fånga hans profil på bild som jag tyvärr inte har digitalt (okej, inte så snygg som den ni ser ovanför), vilken jag alltid blir glad av att titta på. Jag kan varmt rekommendera hans bok "Ingen framtid utan förlåtelse" som lärde mig en hel del om det afrikanska etiskfilosofiska begreppet "ubuntu" - ungefär, "man blir människa genom andra människor".

Det vore lycka om Desmond når fram i sina diskussioner med parterna i Kenya.

1 comment:

Anonymous said...

Hej jag jobbar för ett företag som heter Reco. Vi letar efter testpersoner som kan uttrycka sig väl i skrift och tycker att du är klart intressant. Är du intresserad av att veta mer, hör gärna av dig till mig på alpha@reco.se. När du läst detta får du gärna ta bort denna kommentar.
Mvh /Max