Sunday, January 13, 2008

Rapport

Såg precis ett oerhört gripande inslag på Rapport av duktiga Lindkvist. Han är i Kongo (DRK) och har intervjuat läkare och patienter på ett sjukhus som arbetar med kvinnor som har blivit sexuellt utnyttjade och därmed varit med om fruktansvärda kränkningar av sin person och kropp. Det är en följd av det andra kongokriget och även de nya konflikter som har blossat upp i landet sedan det tog slut.

Det är inte bara de olika milisgrupperna som utnyttjar våldet mot kvinnorna som ytterligare en form av krigsföring, utan det är även regeringens armé, vilket verkligen talar om för oss att staten inte kan ta ansvar för sina medborgare i Kongo. Övergrepp av det här slaget är något som gör mig oerhört frustrerad och arg och som gör att jag vet att jag kommer att återvända till att arbeta med mer mänskliga frågor i framtiden. Den här perioden i mitt liv och det här jobbet jag har är viktigt för mig just nu av olika skäl, men det kan aldrig få mig att brinna för det jag gör, på det sätt som att arbeta mot övergrepp, våld och kränkning av mänskliga fri - och rättigheter får mig att göra.

Nu ska jag se andra avenyn och hoppas få se Hamza och Sara bli mer kära och hångla mer, trots att hon är bortgift.

No comments: