Wednesday, January 9, 2008

I'm fit for fight!

Bra, bra, bra sista 24 timmar: Jag är nästan helt frisk igen från årets dregligaste förkylning. En ny lånad TV är hämtad och installerad. P och jag hade en av våra bästa kvällar och fick slingra ben hela natten. Jag kom igång bra på jobbet och jag och kollegan har redan börjat fundera över hur sommaren ska se ut med ledigheter för oss. En bungalow på Mustapha's Place är bokat på Zanzibar och M har sagt ja till att även bo ett par dagar på Coffee House (ett litet kafferosteri i Stonetown på Zanzibar som även ska ha fina, härligt inredda rum där frukosten serveras uppe på taket med utblick över stadslivet, jag älskar sånt!). Jag har nyss lagat fantastisk god middag utifrån recept på bloggen om jag var din hemmafru - http://familjenbra.blogspot.com/2007/12/julbordsspecial-spicy-stpotatis-med.html. Till det goda och kryddstarkt syrliga moset åt jag "köttig" bratwurst och surkål. Det vattnas fortfarande i munnen på mig när jag skriver om det. Looki looki bilden. Och dessutom har jag fått ett litet fint paket från farmor, looki looki bilden nr 2, med fint brev och förkylningsdroppar som hon har kokat ihop själv.

Farmor är en riktig häxa, en av den "gammalmoderna" sorten. Hon bor i ett torp i skogen (med farfar som har stort skägg), vet allt om alla i släkten och har recept till mediciner, och knep till alla sorters åkommor. Varje morgon inleder hon med en kopp svart kaffe, en kaka, en cigarett och ett parti poker. De roligaste sakerna med det lilla paketet som hon skickade var att det:

1. På paketet var ett stort klistermärke på en elefant ditklistrat. Nedanför stod det "akta dig för sådana här i Afrikaland" (med tanke på min resa).

2. På andra sidan hade hon skrivit "jag glömde att skriva det, men du måste lägga fröna i blöt så de får skott" (jaja, jag har inga gröna fingrar, något liknande stod det).

3. Inuti brevet skrev hon att hon bara skrev så för att ingen skulle sno paketet på Posten. Hmm, istället för att mötas av blomskott så hade tjuven på Posten då fått en flaska av hennes kokta förkylningsmedicin och

4. en liten flaska aloe vera att stryka på psoriasis på knäna. Det är bara det att det inte är jag i släkten som har det (jag vet inte någon som har det). Tjuven skulle nog ha blivit riktig glad. Hehe.

Men såklart, inte lika glad och skrattig som jag blir varje gång jag får fint paket med häxkärlek från farmor!

No comments: