Thursday, January 17, 2008

Framåt marsch

Igår tog min uppsats ett stort steg framåt. Jag har våndats över min kvantitativa del i uppsatsen, slitit mitt hår i flera veckor när jag har försökt tolka alla siffror och värden som har kommit ut från de olika korrelationsanalyserna och regressionsanalyserna. Som tur är finns E, min svenska väninna som jag träffade när bodde i Sydafrika första gången, sedan dess har vi varit såhär (sign med pek- och långfinger korsade över varandra). Över en flaska vin, butternutsoppa, chévremacka i ugn och mansprat hjälpte hon mig att räta ut en del mått som pearson's r, t-värde, b-värde, signifikans eller inte, styrkan på effekten, R2, regressionsstandardfel och några till. Det känns så härligt att det trillade ner några polletter i mitt icke-kvantitativa huvud, det var ett viktigt steg framåt för uppsatsen som jag ska arbeta mer med i helgen.

No comments: