Wednesday, January 2, 2008

2008 - ett bra år

Okej då, jag är redan hemma i Stockholm igen. Det förra kortet lade jag upp nu, det gick inte att skicka inlägget från flygplatsen i Köpenhamn, very strange. Jag åkte förarlös metro ut till Kastrup, det tyckte jag var skoj, jag satt nästan längst fram så det kändes lite som berg- och dalbana. Det gäller att uppskatta de små tingen en grå och trist dag på väg hem till den riktiga vardagen. Anyway, nyårshelgen i Köpenhamn har varit rolig! Ett telefonsamtal från alla vänner samlade på en pub i Köpenhamn fick mig att åka redan i söndags. Jag duschade och packade och satt på tåget en timme senare. Några damer från min hemstad satt på sätena bredvid mig, på väg ner mot en flygplats för att ta dem utomlands. De drack rödvin från plastflaskor med julmustetikett och åt brietårta och skvallrade en massa. Jag fick reda på en uppsjö av hemlisar om människor som jag vet vilka de är. Lärdom: Skvallra aldrig högt på ett tåg!

Väl framme mötte jag upp gänget och vi gick till ett kötthak och fick en bra bit oxfilé och tungt rödvin. Helgen har därefter gått i ätandets och drickandets tecken. Bäst var ändå upplevelsen av smörrebröd till nyårsbrunch på Peder Oxe. Oj, så gott det var! Tre smörrebröd (aebleflaesk, revbensspjäll och kyckling var mina val), en hof och en liten röd aalborg med roliga vänner - sista dagen på året kan inte bli bättre! Kvällen spenderade vi på klubben Emma där vi fick mat (kan dock säga att den fria drickan fram till tolvslaget var att föredra...), gula änkan en masse och ett snabbt uppträde av Snap (hallå liksom, Snap!!? Vad gjorde hon där? Hahaha, halvt patetiskt full som jag var kastade jag mig ändå efter hennes stora mulattdansare när han gick förbi. Jag måste instinktivt ha känt att jag var tvungen att nudda honom... geeeez).

Helgen har också ägnats åt läsning av skvallertidningar, promenader, bakisburgare på the Dubliners, TP-spel och tyvärr också ett något konstigt beteende av en vän till oss. Jag har lärt mig att jag ibland bara ska knipa käft, även om någon som står en nära är bitchig... Jag blir alltid inblandad i tjafs utan att jag behöver, men det är bara för att jag blir så arg när någon beter sig elakt, surt och konstigt utan att ha några skäl för det. Eftersom många bara rycker åt axlarna åt sådant kan de vara som vanligt med personen dagen efter igen när han/hon är back to normal igen, men eftersom jag alltid ifrågasätter och markerar, så måste jag alltid ha "deep talk" för att komma tillbaka till normalt läge igen, blä så tråkigt! Jag ska zip up nästa gång, även om jag vet att det är fegt att vara tyst. Men andra människor måste ju också lära sig att stå upp för sig själva, eller hur?!

Nytt år, nya tag! Jag känner på mig att det blir ett harmoniskt år för mig. Det är första året av flera jag startar i ett land där jag också tror att jag kommer att avsluta det, jag har inga skäl eller ambitioner att flytta utomlands i år, utan ska bo och arbeta kvar och bli ännu bättre på det jag jobbar med. Jag hoppas också att året bjuder på harmoni i mina relationer och inte minst att jag och P fortsätter träffas och kan gå vidare till en ny nivå i vår relation, där vi båda vet att vi är seriösa och vågar visa oss mer kärleksfulla mot varandra. Utöver det vet jag att jag ska upprätthålla min dans och träning (ska försöka öka träningen till tre gånger i veckan inklusive ett styrkepass), skriva dagsdagbok (har köpt Hemingways skrivbok), fortsätta med annahollar och planera nya spännande resor (lugn sommar på Gotland, gärna någon weekend till Barcelona och kanske ett första besök i Sydamerika?). Det nya året - hit me!

No comments: