Monday, March 24, 2008

Laxgryta med lime, citron och kokosmjölk

Med risk för att jag tröttar ut de få läsare jag har med mitt matsnack så måste jag ändå berätta om den goda laxgrytan jag gjorde till middag ikväll.

Jag fräste en hyvlad morot, en stor röd paprika, en vitlöksklyfta och en halv purjolök i olivolja, sedan lade jag det åt sidan, och lät två stycken laxfiléer i ca 2*2 cm stora kuber steka runt i samma panna. När de hade fått lite yta hade jag ner grönsakerna igen plus en halv burk kokosmjölk, ca 1 dl matyoghurt redd med lite vetemjöl, 0,5 dl créme fraîche (fick ta det som fanns hemma), limejuice från en halv limefrukt, citronjuice från en 1/4 citron, en skvätt fisksås, lite japansk soja, och ett par teskedar strösocker. Det fick koka ihop på låg värme ett par, tre minuter, tillsammans med lite ingefära (hade ingen färsk hemma så det fick gå med pulver), salt och vitpeppar. Det serverades med basmatiris och jag smackade högt för mig själv - såsen var himmelskt god! Två lunchlådor kvar, me like.

No comments: