Saturday, March 22, 2008

I brist på annat

Jag har en konstig vana. När jag är någotsånär ledig, eller bara uttråkad, och inte vet vad jag ska göra, så handlar jag mat. Inte för att jag äter mer än vanligt, men en gång om dagen går jag till affären, vandrar runt, inspeketerar hyllor och funderar över vad jag saknar hemma. Ofta föregås det av att jag läser ett par matbloggar, söker på något recept eller tittar i en kokbok innan jag, vid lediga och mysiga hemmadagar, går ut på den dagsnödvändiga promenaden med efterföljande strosande i någon mataffär. Idag har jag inspirerats av indisk mat på nätet och ska någon dag efter jobbet nästa vecka definitivt gå till Taj Mahal och köpa paner, den goda och matiga indiska osten, olika torkade chilisorter och något annat som jag med största sannolikhet hittar när jag är där. Idag damp det ner pepparrot, fisksås, hackad spenat, nyponsoppa, citroner, lime, kokosmjölk, syrliga isterband och surkål på min impulsshopping. Många saker som är "bra att ha" i skåpen...eh.

Ikväll nöjer jag mig med att göra en variant av den här indiska rätten från min favorit-matblogg Om jag var din hemmafru.

Nu har jag precis fått en liten skål med varm nyponsoppa med en bit vaniljglass och mandelbiskvier strött på.

No comments: