Sunday, March 2, 2008

La Vie

Papa Dee's härliga resa i musikens Mali på SVT just nu gör att jag längtar tillbaka till Afrika och alla dess fantastiskt vackra länder jag har varit i där musik, dans och vibes är ländernas gemensamma hjärta som får dem att leva och stråla. Den traditionella Zulu dansen som jag har dansat så många gånger och som förstört min vänstra fot på köpet, hård och härlig Bongo Flava, kenyanska Wainanias politiska texter om korruption, tårdrypande textrader om kärlek och försoning från Vusi Mahlasela på en utomhusteater utanför Kapstaden 2004, 2Face Idibia's musikvideo till låten African Queen, den sydafrikanska popen á la nutida Freshly Ground och den bortgångna och hyllade Fassie som spelas på nästintill alla afrikanska klubbar jag har satt min fot på - allt i en salig och alldeles, alldeles fantastisk röra.

Jag saknar dansen och musiken så till den grad att jag till och med saknar de svennifierade dansklasserna på Urkraft där jag fortsatte att dansa för ett par år sedan när jag var tillbaka från en längre vistelse i Sydafrika, då jag inte visste hur jag skulle klara mig utan det jag hade varit med om. Det som som hade gjort mig till en rikare människa.

No comments: