Sunday, August 24, 2008

Goddamit

Vilken fantastisk fransk löksoppa jag har lagat! Jag skar en gul lök tunt i halvmånar, stekte löken genomskinlig och mjuk i smör med lite torkad timjan på slutet. Sedan spädde jag med ca 0,4 dl matlagningsvin, 1 dl vatten, ett par teskedar grönsaksbuljong och några droppar soja. Jag hade i en gnutta salt och vitpeppar. (Man kan även ha i lite socker om man vill.) Lade i några färska kvistar timjan på slutet. Jag öste upp soppan i en riktig djup soppskål, lade på en halv torr fralla i tunna skivor som legat i köksskåpet en dag för länge och rikligt med lagrad grevéost. In i ugnen på 250 grader tills osten hade smält och det bubblade från kanterna runt brödet och osten. Toppade med färsk timjan - åt & njöt!

Bild från Icakurirens hemsida, fotograf Anna Huerta, men receptet är mitt eget (inte för att det är något speciellt med det precis... Men alltså, det var sjukt gott, tror det var det halvruttna brödet som gjorde det! Haha)

No comments: