Monday, August 18, 2008

Döden döden

Jag har alltid haft s k problemmage (hemskt namn, I know) och läkare har aldrig kunnat komma överens om vad felet är. Det har funnits tankar om att jag är överkänslig mot kött, sura saker som t ex äpplen, infektioner i magen från Afrika, laktosintolerant, Crohn's sjukdom, IBS, allergisk mot bönor, alltför fet mat, bla bla bla... Jag tror jag vet vad det är nu. Jag har under en tid förstått att jag inte riktigt kan hantera laktos i alltför stora mängder. Men idag förstår jag också att potatis är en del i dramat, kanske även vanlig pasta. Är det stärkelsen tror ni?

Det har gått från en vag misstanke till ren bevisföring idag. Jag har inte ätit potatis på flera veckor, både på grund av GI-tankar och vaga misstankar om att det var dåligt för min mage. Idag beställde jag en linssoppa till lunch och jag insåg först mot slutet av tallriken att den också innehöll en del potatis. Ett par timmar senare slog magknipen till. Uppblåst, spänd mage. Ajaj. Det känns som good old days helt enkelt. Jag har alltid ätit mycket potatis (nyttigt ju!) och aldrig tänkt att det kunde vara det som gjorde att magen krånglade, eftersom det fanns en del andra saker som slank ner som borde ha varit mer skadligt. Likdant med vanlig torr pasta (jag har ofta mått bättre av färsk pasta). Jag tror att dagen har bjudit på en viktig pusselbit - potatis är en killer för mig. GI är inte bara nyttigt för att sockernivån ska vara jämn och det är lättare att tappa några pannor, det gör att ett livslångt magont försvinner. Underbart. Måste läsa på mer om stärkelse.

Det här var väl kul för er? Jävligt kul. Men tänk om en enda person läser om det som har samma problem och tänker "aha, kanske ska undvika potatis ett tag framöver" och blir bra. Då var det ju värt det, eller hur?!

No comments: