Monday, February 23, 2009

Overpriced kaffehak nr 1

Klockan alldeles för tidigt efter att ha sovit 3,5 timme efter sen och mysig filmkväll med P befann jag mig imorse på Bromma, ready to take off. Det fanns dock två problem: 1. Jag hade inte druckit kaffe. 2. Jag blir ett pain in the ass om jag inte får morgonkaffe. Gott morgonkaffe! 3. Jag är av åsikten att flygplanskaffe inte får kallas kaffe.

Jag hade några minuter över så jag tänkte givetvis börja den långa dagen med en god och köpt kopp kaffe (allra helst en laktosfri latte gjord på en dubbel espresso) innan planet lyfte. Det fina i kråksvängen den här morgonen var att det fanns en liten nyöppnad cafébar inne i avgångshallen. Där slutar allt som är bra med denna upptäckt. Några skäl för att jag nådde denna slutsats (jag hade ännu fler imorse):

- Snubben som stod i cafét var extremt snorkig och muttrade lite över att jag ville ha laktosfri mjölk.
- När han sedan ville ha 38 (!) svenska riksdaler för en latte to go muttrade jag tillbaka att det antagligen var den dyraste to go-latten jag någonsin hade köpt.
- När jag sedan smakar den känner jag igen smaken: unken och mockaliknande smak (dvs dåligt gjord kaffe) med alldeles för mycket mjölk som var liiite för varm (i sammanhanget kunde nog smaken på själva kaffet inte bli värre än var det var från början så den alltför varma mjölken kanske faktiskt inte påverkade smaken negativt vilket det annars alltid gör. I detta fall kanske det till och med förbättrade smaken, hemska tanke).

Jag drack bara några enstaka klukar, innan jag gav upp och svor högt över overpriced kaffehak som skeemar människor på odrickbart kaffe. Morgonen kunde helt enkelt ha börjat bättre. Sammanfattningsvis - köp aldrig kaffe på Bromma flygplats. Och O M du ändå vill det, ta en vanlig kopp bryggt kaffe och fråga efter priset först, så du inte får en chock när kreditkortet inte går igenom.

No comments: