Sunday, February 1, 2009

Dålig andedräkt

Något jag redan har märkt är att min andedräkt luktar skunk. Jag till och med smakar illa i munnen. Nämnde det i en kommentar på träningsbloggen och coola och starka Magda Gad svarade med en mycket bra förklaring (inte är jag kritisk mot Magda Gad inte, tror hon kan sin grej), jag blir så glad när någon tar sig tid att ge av sin egen kunskap.

Det här är förklaringen fick jag (jag behövde läsa några gånger för att förstå, det är inte riktigt termer jag är van vid):

"anna: dålig andedräkt vid lågkolhydratkost beror på att kroppen producerar sk ketoner för att kompensera kolhydratbristen. när man tar bort kolhydrater från kosten tvingas kroppen producera de tre ketonerna aceton, acetoacetat och beta-hydroxybutyrat, ämnen som kombineras ihop av fett och protein och som kan ge hjärnan bränsle utan det annars nödvändiga blodsockret. ketonerna lämnar kroppen bl a genom utandningsluften och känns igen genom att det luktar illa, påminner om aceton."

3 comments:

Kaos-Anna said...

Jag känner igen det där...

Puma said...

jag känner inte något av det. men tänk om min omgivning gör det. ve och fasa!!!!

John said...

Bra förklaring. Man får en dålig andedräkt ifall man inte gör vad Magda säger.