Saturday, February 21, 2009

När jag blir stor

Ikväll har jag hängt på baren El Mundo på Söder; skönt ställe med trevlig personal och dansant DJ som nog älskade sin musik mer än någon annan. Bredvid ligger Matkultur som defintivt ska få ett besök av mig snart. Det faktum att de har sydafrikanska koesister (små kryddiga efterrättsmunkar typ) på menyn fick mig nästan att brista ut i gråt. Kolla hemsidan och menyn. Visst verkar det vara värt ett besök?! Det är exakt ett sådant här typ av ställe som jag själv vilja driva någon gång, fast lite bättre givetvis. Kanske lite mer live musik, en ständig rotation på menyn beroende på säsongen i olika världsdelar och med fotoutsällningar och konst på väggarna från världens alla hörn. En kväll ska man kunna få smaka högklassigt etiopiskt kaffe, en annan kväll libanesiskt kaffe med lite kardemumma i och en annan kväll italiensk espresso. Någon kväll är det erbjudande och man kan då få prova allihopa samtidigt tillsammans med små bakverk eller dryck från varje land. Det ska alltid vara något nytt på gång liksom. Och många stammisar såklart. Tänk vilka härliga matresor man skulle få göra; åka runt och insupa dofter, testa olika explosioner av smaker, nya rätter, hitta de finaste matråvarorna och de smakrikaste kaffebönorna. Visst låter det som ett härligt, kreativt och gott jobb?

No comments: