Sunday, February 22, 2009

En fin lördag

Idag gjorde I och jag en perfekt lördagsutflykt till Gustavsberg och dess fina porslinsfabrik och fabriksbutik. Framförallt den sistnämnda var en mysig och välsorterad andrahandssortering med finfina priser. Inte bara det faktum att jag faktiskt behövde nytt porslin gjorde turen välbehövlig, utan det var en fröjd att titta och känna på alla de fina små lerkrusen, Stig Lindberg-tallrikarna, bourgogneglasen och välja och vraka i fyndlådorna. Dessutom fick vi varsin sen lunch nere på det mysiga fiket vid vattnet i Gustavsberg. Jag kom hem med:

10 vossblåa tallrikar och 10 vossblåa assietter (valde dock ut andrahandssorteringen med omsorg, så tallrikarna är mer åt det gråa hållet och assietterna mer åt det ljusblåa hållet) från Höganäs keramik
1 stor trekantig serveringsskål i samma vossblåa färg
4 vita collection muggar från Höganäs keramik
4 stora och sandfärgade Iittalaglas av sorten Kartio

Och jag lovar - det fanns en massa mer jag ville köpa. I'll be back för att köpa fler Iittalaglas, bourgogneglas, en sauteuse och annat viktigt.

Sedan valde I och jag att laga en riktig fin och mustig fiskgryta med musslor, torsk, lax och räkor och drack gott Roodebergvin och planerade Italienresan som det snart är dags för. Jag fick dock allergikänningar (av vaaaad, tonfisk i fiskfonden?) och har mest gått omkring med en kliande mun, näsa och ögon ikväll och snörvlat. Nu verkar det ha gått över. Bra det... för nu ska jag sova! Hoppas ni också har haft en fin dag.

No comments: