Sunday, September 7, 2008

Godmorgon Världen

Det är mysigt att vakna tidigt en grå söndag; sätta på espressomaskinen, kolla tidningarna och hinna lyssna på nästan hela Godmorgon Världen i P1 medan man äter frukost. Allt detta innan själva dagen har börjat på riktigt.

Jag planerar förrätten till dagens bjudmiddag, jag tror det får bli kantarellsoppa med tärnad bacon och timjan i. Till det en flaska en kyld chilensk La Conda, chardonnay. Hittar inte den på Systembolagets sida nu, kan den passa? Det följs av lammgryta med kanel, kardemumma och bönor, med hoummos, citron och en bit bröd som tillbehör. Till det en flaska Graham Beck, shiraz/cabernet sauvignon. Medan vi äter lammet blir de bakade äpplena med råsocker, smör, ingefära och kanel klara i ugnen. Till det serverar jag vaniljmascarpone med hackade hasselnötter och en flaska Samos nectar. Espresso för dem som vill.

Jag älskar att laga mat, jag har svårt att göra en halvmesyr när det är bjudmiddag som ni kanske märker.

No comments: