Saturday, January 31, 2009

"Yes Pecan"

Tudiluu finingar, ikväll är det en storslagen lördagskväll hemma i soffan som gäller för min del. Sedan jag vaknade kl. 7 imorse har dagen egentligen bara handlat om mat. Jag registrerade mig på GI viktkoll och ska ge det ett seriöst försök. Jag ska regga mina kalorier varje dag för att hålla nere kolhydraterna och se hur mycket mängd av det feta och köttiga (har ingen koll på det idag) jag får sätta i mig och samtidigt gå ned i vikt. För det är det jag ska. Gå ner i vikt alltså. Åtta kilo på cirka fyra månader är målet. Det är inte så många kilon på många månader, men det kan bli tufft i alla fall. Jag hoppas dieten passar mig.

Efter att ha latjat runt på sidan (som är sjukt seg) och kollat olika recept så begav jag mig till Daglivs för att göra av med 960 kronor på maaaaaaaassa protein, fett och annat konstigt som nyponskalsmjöl, sesamfrön, boveteflingor för att kunna göra egen müsli. Ikväll blir det oxfilé med bacon, bearnaisesås och sallad. Ett glas rött och ett par rutor mörk choklad kommer också att slinka ned. Känns helt sjukt att jag ska äta beasås trots att jag går på diet. Mitt inlärda diettänk kommer att go bananas, jag måste tänka om liksom. Tänka om, tänka nytt. Jag F Å R äta grädde, fet yoghurt och fettiga såser nu, no problemas. Och mycket kött. Till slut kanske jag börjar äta köttet helt rött, helt rått? Jag själv kanske också går bananas och börjar äta rå lever och halsa vispgrädde från förpackningen? Hohoho (hör ni den galna undertonen?). Okej, och så till det här med alkoholen. Det blir rödvin och om jag vill ha starkare grejer får det bli rom med lime helt enkelt. Det blir nog inga problem att avstå från andra drycker som öl och söta drinkar, svårarare blir det med brööööööööödet, det sega surdeget från mitt bageri runt hörnet och fikonbrödet och det danska rågbrödet. But I can do it. Yes I can, eller som man säger bland oss GI:are, Yes Pecan (höhö, taget från Ben & Jerry's nya glass) som försöker åka snålskjuts på Mr Obama.

Okey, hey ho, let's go!

3 comments:

Chrissan said...

Det är lite svårt i början att lära sig GI. Ja att lära sig att light är blä och fett är bra.
Men jag mår skitbra av GI. Bästa dieten jag testat hittills...och då har jag testat många.;)

Lycka till!

Anonymous said...

Hej! Roligt att du testar GI/LCHF eller vad man nu ska kalla det :) Hittade precis hit via Puma. Lägger till din blogg bland mina bokmärken.

Trevlig måndagskväll :)

Anna said...

Hej Dessi! Ja, gör gärna det, Jag läser din blogg och får mycket inspiration, har bland annat lagat ostkakan - mums! Min blogg kan väl sägas ha gått från ngn allt-i-allo-blogg till mat/kostblogg. :) Det som händer är väl egentligen bara att ev. gamla läsare lämnar och nya kommer till. :) Jag länkar till din blogg också, hoppas det är okej. /Anna