Monday, April 7, 2008

Vad ska jag göra med alla mina matidéer?

Det är med en kreativ frustration jag skriver det här. Det är måndag och jag har planerat halva eftermiddagen vad jag ska laga för mat ikväll. Nu har jag stått i köket i drygt en timme och sitter med en doftande och färgglad tallrik framför mig med en touch av Mellanöstern. Vad ska jag göra med alla mina matidéer?! Seriöst alltså, ska jag öppna matigt och hjärtligt café? Ska jag skriva en kokbok? Hur gör jag?

Jag har fyra smårätter på tallriken:

1. En gudomlig sallad på nykokta rödbetor och hackade valnötter och bitar av chévreost. Allt uppblandat i en skvätt olivolja, flytande honung och flingsalt. Det salta med det söta gör underverk.

2. Baba ganoush. Man bakar aubergine på 250 grader i ca 20 minuter. Sedan gröper man ut det "mjuka" och mixar ihop med en klyfta vitlök, en skvätt pressad citron, en halv matsked tahini (jag använde brun tahini, d v s malda sesamfrön med skal) och olivolja. Smaka av med salt och lite peppar. Typisk i det libanesiska köket.

3. Ytterligare en morotssallad med tunna, slicade morötter stekta så de blir mjuka i olivolja, med en halv gul lök (i tunna skivor), senapsfrön och spiskummin. Toppa med lite pressad citron och smula över fetaost. Den här rätten har jag gjort från ett gammalt recept!

4. Nötfärsbiff med färsk röd chili och finhackad rosmarin. Trots att jag var lite tveksam till blandningen blev det fantastico, men glöm inte att rosmarinen måste vara finhackad!

No comments: