Sunday, April 27, 2008

Inte en dum idé

Jag har nog inte vaknat så här tidigt en söndag, och gått upp frivilligt, på flera år. Klockan är bara 10.30 och jag har redan hunnit med att städa kylskåpet, storhandla och äta söndagsfrukost i soffan. Hela dagen är ju kvar! Jag ska skriva uppsats ett par timmar och sedan försöka släpa mig iväg på body pump. Eller kanske inte det sista... Nja, jag får se.

Det var härligt att handla tidigt, det var inte alls urplockat och knappt en enda människa på affären PrisXtra. Så jag hade tid och ro att spatsera omkring och studera matvaror. Jag hittade småländska isterband med 10% fett, oftast smakar sådana där smalkorvar inte mer än en hackad grisfot utan kryddor, men jag ska ge dem en chans. Dessutom hittade jag matkorn, en variant till bulgur, quinoa och ris, det är kul att testa nya matprodukter! Den närmaste veckan (kanske veckorna) ska jag prova att laga palak paneer (by Manjula), vegetarisk moussaka och långkokt chili på röda bönor och bogfläsk så jag köpte en del ingredienser till det. Problemet var att de inte hade rimmad bog i bit, utan i tjocka skivor, så det fick bli det istället. Frågan är om jag ska lägga ner skivorna i grytan så som beskrivs i receptet i alla fall, eller ska chiligrytan få stå och sjuda ett tag i ugnen utan köttet, och skivorna åka i ett par timmar senare?

Förresten så gjorde jag en ljuvligt krämig risotto med schalottenlök, vitt vin och chévreost igår till middag.

No comments: