Wednesday, December 24, 2008

Några tankar och iakttagelser såhär på julaftonsmorgon

Jag har hjärtligt grinigt jämfört mina föräldrar med råttor nu på morgonen, de kilar runt som skållade sådana tidigt, tidigt på morgonen och spejar och sniffar. De finns där och hörs, men syns inte riktigt. Ingen sovmorgon här inte...

En egoboost för att avsluta det här året på ett bra sätt fick jag igår. En person vill träffa mig under tiden jag är hemma. Strictly professional, men booooooost.

Hemtrillade köttbullar på hembakat grovt bröd kan bli en besatthet under de kommande dagarna.

Mamma stryker min svårstrykta klänning. Jepp, bortskämd.

Vad tror ni om "Ukubulisa sophu - creamy and colourful soup with a touch of Africa, served with roti" som namn på butternutsoppa med rotibröd till förrätt på nyårsafton? Vi har blivit beordrade att rapportera in namn på den rätt vi ansvarar för. Ukubulisa betyder to greet på IsiXhosa och namnet skulle stå för välkomstsoppa. Soppan är alltså sydafrikansk. Mina kompisar vet att jag är beroende av landet. Namnet ska ses som lite allvar, lite skämt. Det kommer de att göra och de kommer därmed att skratta sig halvt ihjäl.

No comments: