Tuesday, March 3, 2009

Matmor är i farten

Matmor Anna har nu marinerat en hel kyckling i olivolja, färska rosmarinkvistar, soja, chili och vitlök, strimlat och blancherat vitkål och morot till min coleslaw och inte minst, bakat müsli i ugnen betående av boveteflingor, fiberhavregryn, nyponskalsmjöl, sesamfrön, pumpakärnor, linfrön, rapsolja, kanel, vatten och honung (recept på müslin från GI viktkoll). Jag blandade allt (först de torra ingredienserna, sedan de blöta) på en plåt och skjutsade in den i ugnen för "bakning" ca 25-30 minuter på 175 grader. Rör om müsliblandningen någa gånger för att få jämn färg. Istället för rostbiff till mellanmål åt jag 1 dl turkisk yoghurt med några matksedar av müslin, mycket gott. Hackade hasselnötter ska jag strö över till frukosten imorgon, det tror jag lyfter smaken ännu mer.

No comments: