Tuesday, March 3, 2009

GI-livet

Mitt GI-liv trallar på (inte travar på, det vore för negativt beskrivet). Jag har gått från rivstart till nystart efter fyra veckor och tycker faktiskt det ska bli skönt att få äta någon rågkuse på morgonen och lite bulgur till lunch de dagar jag känner för det, eller vill fylla på lite "extra" energi inför träning, utan att staplarna ska överstiga rekommenderad kolhydratnivå. Jag har dock inte minskat i vikt i den utsträckningen jag kanske trodde att jag skulle göra (- 3 kg), men jag klagar inte (knorr, knorr). Dessutom mår min mage fina fisken, jag har aldrig haft en sådan här lugn mage vad jag kan minnas, den har onekligen orsakat mycket problem tidigare i mitt liv.

Vad gäller viktminskningen kan jag, liksom många andra, inte tillräckligt understryka att energi in - energi ut måste skilja sig åt till fördel för energi ut, för att man överhuvudtaget ska kunna minska i vikt, men o c k s å att på vilket sätt detta sker, i vilka mängder mat kan tas in (oavsett kroppskilon!) och vilka känslor detta ger, är mycket individuellt.

Att formeln för viktminskning skulle vara "antal kg*33 kcal om dagen minus ca 500 kcal" inte alltid stämmer är jag ett levande bevis på. Jag skulle gå u p p med en sådan metod, inte ner. Jag behöver ligga på cirka 1600-1700 kcal om dagen, för att det ska röra sig jämnt nedåt, oavsett hur lite eller mycket jag tränar. Och då ligger jag alltså betydligt lägre än "formeln". Jag har inga svar på varför det är så, jag bara vet att det är så.

En dag i mitt GI-liv kan se ut enligt nedan. Matdagbok från idag, tisdag:

Frukost: En tallrik filmjölk (låglaktos) med några frysta osockrade jordgubbar, en halv rågkuse med salami och två skivor ost och gurka, en dubbel espresso med ca 1 dl skummad mellanmjök (låglaktos)

Mellanmål: 30 gram pekannötter

Lunch: Två stekta ägg, 60 g rökt lax (ca 2,5 skiva), 50 g räkor (några msk) 1 msk crème fraîche, 1/2 avokado, färsk citron

Mellanmål: 3 skivor rostbiff med bredbar pepparrotsost, 1 hemmagjord latte

Middag: Ca 200 gram hemmagrillad kyckling (marinad av olivolja, citron, rosmarin, vitlök, soja), 1,5 dl hemmagjord coleslaw (vitkål, morot, fransk senap, crème fraîche och lite majonnäs), cocktailtomater

No comments: