Saturday, December 15, 2007

Habari yako?

Mzuri sana! Det har varit en skön lördagsmorgon: statsministern och Carola (vilken galen allians!) i morgonsoffan hos Lasse på 4:an till frukost bestående av valnötsbröd med julskinka och dijonsenap, ett kokt ägg och starkt kaffe från mockabryggaren med ljummen mjölk. Tre morgontidningar som är utspridda över hela soffan och bredvid mig ligger nu ett gäng fina pepparkakor inslagna i papper och sidenband som vänninan M nyss kom förbi med. Jag har bara ätit en, EN (!), än så länge. Den smälte i munnen.

Jag borde ha julhysteri, men eftersom jag är på strikt budget inför tre veckor i Kenya fr o m sista januari så kan jag liksom inte shoppa loss. Och stressen över det har faktiskt inte infunnit sig. Det borde handla om stress över alla klappar till nära och kära, snygga lingerier till sig själv, böcker till semestern, en soda stream, nyårsklänning och tusen saker därtill som jag gärna skulle vilja fixa. December är dessutom också tiden för mafrosseri av det slag då man ska testa att laga det mesta: rimma skinka, göra saffransskorpor, fixa eget glögg, baka vört-, valnöts- och surdegsbröd, göra lammlångkok på söndagar och bjuda hem alla rödrosiga vänner för att umgås över grytor och mustigt rödvin. Lönen kan ju spenderas enbart på alla dessa goda aktiviteter!

Men som sagt, inga extravaganser pour moi just nu, min stora klapp/shoppinggift den närmaste tiden får helt enkelt bli tio dagar i en bungalow på Tiwi beach, fyra dagars camping safari i vid Great Rift Valley Lakes/Samburu och några härliga dagar i Nairobi för att hälsa på vänner från tiden jag bodde där. Ingen dålig julklapp om jag tänker efter, men ha-begäret för prylar och fina saker och god mat är ibland svårt att motstå.

Mitt ha-begär just nu:
  • Ett set av Le Creuset grytor, gärna i rött. Kolla denna härliga artikel om alla grytors tryffel: http://taffel.se/artiklar/le-creuset-grytlockelse (med hänsyn till min hemlänspatriotiska läggning kan jag även tänka mig Kockums)

  • En helg på en herrgård vid vattnet med sju-rätters middag

  • En soda stream

  • Nya tvättpåsar till BH:ar

  • En Carl Malmsten fåtölj á la Farmor, stormönstrigt tyg! (Blocket is my friend)

  • Åsa Linderborgs bok, "Mig äger ingen"

  • Fårtofflor, gärna Shepards. Svarta, vita eller grå.

  • En elvisp

  • Presentkort på Hötorgshallen så jag kan spatsera runt och shoppa loss

  • En vinkurs

  • Någon som hjälper mig att fixa till min Ipod och dess bibliotek

  • Hudvårdsproukter med kokos i

  • Bra sollotioner och after sun inför resan

No comments: