Saturday, December 22, 2007

Butternutsoppa

De två gånger jag har bott i Sydafrika åt jag ofta butternutsoppa, min favorit var med en touch av äpple (finns en del olika sorter i Sydafrika). Trots mitt ledsna humör ikväll har jag lagat min favoritsoppa från recept i min färgglada sydafrikanska kokbok. Testa den någon kväll! Du behöver 500 g butternut/pumpa, en burk kokosmjölk, kanel, färsk chili, buljong, råsocker/brun farin, lök och vitlök. Blanchera pumpan som är skuren i bitar (koka lätt ca 10 min). Medan det görs, fräs lök, socker/farin och kryddor i olivolja. När det har fräst ihop sig ca 5 min, häll i kokosmjök (inte light!) och buljong (ca 4 dl) och koka några minuter. Lägg i butternuten och mixa soppan. Den ska vara ganska trögflytande. Det är gott att strö flingsalt över precis när man ska äta, eftersom det salta matchar den söta soppan.

No comments: