Sunday, December 16, 2007

En härlig kväll

Åh, vilken härlig kväll vi hade igår, jag och P. Jag stekte pannkakor en masse när han kom, drack romglögg och myste omkring med hårtofsen på sniskan som värsta bullmamman. Han hade med sig piroger som hans mamma hade gjort och som blev min middag, fantastiskt små goda och salta köttfärscigarrer. Sedan fick han sätta sig inne i soffan, medan jag bredde på grädde med blåbärs- och vaniljsylt och toppade pannkakstårtan med massa ljus. Sedan gick jag in med tårtan, sjungandes "ja må han leva", och han lyckades blåsa ut alla ljusen på ett försök! Det krävs en "rekteg kar" (sägs med dialekt) för att klara det. Ehh, eller inte. Sedan går han till hallen och hämtar fram ett stort, runt, mjukt paket till mig och önskar god jul. Jag dog nästan av söthet. Ännu mer dog jag när han säger att han har rimmat. Tänk att P har köpt julklapp till mig och rimmat!

"Då det inte är skönt att frysa kan du under detta mysa".

Och visst var det ett täcke, gigantiskt! Vi kan rulla in oss båda två, två gånger om. Vi testlåg det, vilken lycka för både honom och mig. Han brukar tycka det är så kallt här hemma och sover ibland med kläder (och det vill man ju liksom inte). En gång hade han till och med sig ett värmeaggregat till låns. Det lät så högt när det sprutade värme att vi knappt kunde prata. Det var humor. Men nu behövs inget sådant, jag har ett stort, varmt täcke som man kan dra runt lägenheten. Han ligger kvar i sängen nu, söndag förmiddag, och värmer sig. Det var helt enkelt en härlig pannkaks- och julklappskväll och natt med sköna timmar i soffan framför filmen Goodfellas och sköna timmar i sängen under nytt täcke.

Dejting i snart tre månader. Några små signs of affection in public. Har med sig piroger som hans mamma har gjort. Pannkakstårta och julklapp med rim. Är vi ihop nu?

No comments: