Thursday, December 20, 2007

Glöm mina näst sista slutsatser...

... i det förra inlägget. Jag tror fan att vissa tandläkare vill lura en. Jag har varit helt inställd på att börja med mina tandoperationer hos City Dental, men när jag i förmiddags pratade med en kollega som berättade om att själv ha blivit "lurad" eller "överdrivet felbedömd" hos City Dental panikade jag en aning. Tänk om 6 000 kronor bara skulle kastas i sjön (well, kanske gå till polska fattiga släktingar på landsbygden vilket inte är ett waste egentligen)?! Efter ännu mer ångest, samtal med mamma och två väninnor fick min kollega till slut tag på sin "riktiga" tandläkare" som kunde ta emot mig för en second opinion redan 14.30. Jag tänkte att det i alla fall var värt 500 spänn extra och få en dubbelkoll innan de stora ingreppen hos tandläkarpalatset skulle sätta igång.

Det är nästan så jag tror att jag ljuger själv när jag skriver att han sammanfattar min tandstatus med att jag har början till hål på ett ställe (vilket han inte tyckte att man skulle åtgärda med en gång) och två lagningar som inte var så bra gjorda, där man i Sverige nu har slutat använda själva "fyllningen". De tyckte han att jag skulle byta ut, en lagning hade redan börjat vittra sönder en aning. Hallå!!? Jag är fortfarande i chock! Det fanns två tänder som City Dental ville lägga flerytsbehandling på som han anser är helt intakta! Tanden de evenutellt ville rotfylla röntgade han fem (!) gånger för att dubbelkolla (det var den som var början till hål som han inte ens vill fixa till med en gång) att det inte var något han hade missat. Han var till slut ganska bestört själv över hur de i mycket preventivt syfte (två tänder utan fel och med en rotfyllning för mycket) vill fixa ens tänder till "billiga" priser.

Anyway, jag är tacksam för min kollega som såg till att jag hamnade hos en oerhört pedagogisk och varsam tandläkare där jag kände mig trygg. Jag frågade ynkligt i slutet "Vill du bli min tandläkare som kallar mig en gång om året?" Det ville han såklart. Så, från flertalet operationer hos City Dental blir det nu istället ett besök till Svante för att fylla i de två gamla lagningarna och ta bort tandsten en masse. Det känns fantastiskt bra i magen ikväll! Men min sista slutsats gäller - skjut inte upp besöket (det är då man i panik tar galna beslut...)!

No comments: