Saturday, April 11, 2009

När Stockholm, huden och livet vaknar till liv igen

Den här tiden på året är fantastisk. Det är nästan enbart vid den här tiden jag uppskattar våra olika årstider. Allt börjar spira. Människor börjar le mot varandra och prata med varandra. Man tar av sig strumpbyxorna (om man vågar), letar fram solglasögonen och inser att man måste köpa vårskor. Det är nu dagarna känns långa och man vill utnyttja varje ljus minut till att få fräknarna att titta fram och känna doften av nytända grillar på bakgårdar och smaka årets första glas rosévin (ja, Anna och Joanna har ju redan haft sin, tror de har kört på hela vinterhalvåret också i smyg ;)

Igår tog en kompis med mig till ett ställe han "ville visa mig". Det blev en ljuvlig grillkväll så nära havet man kan komma. Himlen skiftade i lilarosa nyanser när solen gick ner över Stockholm city. Idag har jag suttit på Mälarpaviljongens yttersta kant, halsat Ramlösa och suckat förnöjt över värmen som liksom letade sig ned i märgen. Ikväll ska det också grillas (även om vi inte behöver samla ved och pinnar för att få igång en brasa, i motsats till igår kväll... jag luktade som ett helt granrökeri igår I can tell), en flaska rött ska öppnas och den mycket välkomna årstiden ska hyllas.

Jag önskar er en lika skön påskafton!

1 comment:

Joanna said...

Hoppsan! Avslöjad minsann :-)

Kram
Joanna